Mobilitetsplan 2023/2024

Innhold

Mobilitetsplan for Brunla ungdomsskole 2023/2024

MOBILITETSPLAN

 

 

Brunla ungdomsskole

 

                 - skoleåret 2023/2024

 

 

 

 

 

 

1        KUNNSKAPSGRUNNLAGET

1.1       Innledning

1.1.1        Bakgrunn

Brunla ungdomsskole utarbeidet en mobilitetsplan i 2023.  Mobilitetsplanen er forankret i politiske vedtak gjennom Handlingsprogram til Klima- og energiplanen og Trafikksikkerhetsplan. Mobilitetsplan vil også være et tiltak i godkjenningsprosessen for en trafikksikker kommune. Mobilitetsplanlegging er et holdningsskapende arbeid som utvikles i samarbeid med målgruppene.

1.1.2        Innhold og avgrensing

Mobilitetsplanen er et verktøy for å planlegge hvordan skole, barnehage og eventuelt familiesenter skal legge til rette for miljøvennlig transport og endring av reisevaner. Planen omhandler organisatoriske og enkle fysiske tiltak for å begrense bilbruken. Mobilitetsplanen inneholder en beskrivelse og vurdering av dagens situasjon og reisemønster og vurderer forslag til endringer i helse- og miljøvennlig retning. Denne planen omtaler persontransport, ikke vare- og godstransport.

1.1.3        Miljø, helse- og livskvalitet

Menneskeskapte klimaendringer er en av de største miljøutfordringene vi står overfor. Redusert personbiltrafikk er et viktig virkemiddel for å redusere utslipp av klimagasser. Mobilitetsplanen skal bidra til å finne trafikksikre løsninger som vil gjøre det tryggere og mer attraktivt å ferdes som myk trafikant og velge bort bilen.

Dersom mange endrer litt på sin atferd så kan det ha betydelig effekt. Positive effekter av endringer kan oppnås på flere nivåer (Futurebuilt, 2011):

         For den enkelte betyr det mer miljøvennlig transport og bedre helse.

         For virksomheten betyr det et tydelig miljøfokus som gir bedre omdømme, større trafikksikkerhet  og redusert behov for areal til parkering.

         For samfunnet betyr det redusert energiforbruk, mindre forurensning og mindre klimagassutslipp, lavere arealforbruk, bedre framkommelighet på veinettet, bedre helse i befolkningen og generelt  bedre livskvalitet.

 

Skole er en viktig arena for kunnskapsformidling og holdningsskapende arbeid som gjelder trafikksikkerhet, helse og miljø. Brunla ungdomsskole skal derfor arbeide aktivt for å tilrettelegge for miljøvennlige og sikkert transportvalg for elever, ansatte og foreldre/foresatte.

1.1.4        Nasjonale mål

Nasjonale mål for klima, helse og trafikksikkerhet:

          Norge har et mål om å være klimanøytralt innen 2030.

          Helsedirektoratet anbefaler minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag.

          I Nasjonal transportplan er det satt mål om at 80 % av barn og unge skal gå eller sykle til skolen.

Nullvisjonen om et trafikksystem som ikke fører til tap av liv og varige skadde danner grunnlaget for  statlige mål om trafikksikkerhet.

 

 

For å gjøre det attraktivt å gå eller sykle, må skoleveien oppleves som trygg og forstås som en arena for aktivitet, sosialt samvær og læring. På skoleveien lærer barn og unge om trafikksikkerhet, samspillet mellom trafikanter og samtidig kan de utforske og lære om nærmiljøet og finne steder for lek og aktivitet. En attraktiv skoleveg bidrar til at elevene blir trygge og aktive trafikanter og utvikler miljøvennlige transportvaner, både nå og i framtiden (Statens vegvesen).

1.2       Mobilitetsplanlegging

Mobilitetsplanleggingen er et samarbeid mellom  ledelse, ansatte, foreldre og barn/ elever. Planen beskriver mål for å begrense bilbruken, vurderer muligheten for endring i miljøvennlig retning og viser hvordan målene skal nås med ulike tiltak.  Målgruppens eksisterende reisevaner er utgangspunktet. Tiltakene er tilpasset virksomhetens lokalisering,  bosettingsmønster og transporttilbud.

1.3       Mål, målgrupper og strategier

1.3.1        Overordna mål

Mobilitetsplanen skal fremme folkehelse, trafikksikkerhet, sosial inkludering og vennskap og føre til at ansatte, foreldre og elever reiser miljøvennlig.

1.3.2        Målgruppe

          Barn / elever

          Ansatte

          Foreldre / foresatte

1.3.3        Resultatmål

Resultatmål for Brunla ungdomsskole er fastsatt etter innspill i FAU, SU og elevrådet høsten 2023, samt dialog med ansatte ved Brunla ungdomsskole.

-          Andelen elever som helt eller delvis går eller sykler til skolen skal være 85% innen høsten 2024

-          Biltrafikken ved parkeringen til Brunla ungdomsskole, ved hovedinngangen, skal være synlig redusert spesielt ved skolestart og slutt

-          Elevene skal oppleve skoleveien som trygg

1.3.4        Policy

Reisepolicy for skolen:

          Ansatte skal benytte kollektivtransport, sykkel eller gå når det er mulig.

          Elevene skal motiveres til å gå eller sykle til skolen.

1.3.5        Strategier

          Trafikksikkerhet, miljø og folkehelse er tydelig og forpliktende forankret i ledelsen.

          Skape engasjement for trafikksikkerhet, miljø og folkehelse ved å involvere målgruppen og jobbe med holdninger og felles ansvar.

          Sikre god informasjon og kunnskap om trafikksikkerhet, miljø og folkehelse.

1.4       Dagens situasjon

1.4.1        Utfordringer i dagens situasjon

Enkelte foresatte kjører sine ungdommer til og fra skolen. Størst andel av disse er på morgenen ved skolestart, mens trafikken etter skoleslutt er mer spredt ut i tid. Trafikken skyldes foresatte som kjører ungdommer til og fra skole.

 

1.4.2        Trafikkanalyse

Det er adkomst til Brunla ungdomsskole via fv. 2966 Vardeveien og fv. 2968 Brunla allé. Ifølge Nasjonal Vegdatabank er det en begrenset trafikkmengde på 500 kjøretøy pr. døgn i Vardeveien og 800 kjøretøy pr. døgn i Brunla allé.

Stort sett alle gående og syklende ankommer skolen via Vardeveien, hvor det er lagt godt til rette for myke trafikanter. Fartsgrensen i Vardeveien 30 km/t og det er etablert flere fartshump. Det er etablert fortau på den østlige siden av Vardeveien som er ført videre helt til fv. 301 Larviksveien. Det er etablert gode krysningsmuligheter over Vardeveien til GS-veien på den vestlige siden av Vardeveien fra Brunla allé til Staurumveien. Langs Staurumveien er det ikke etablert fortau og/eller GS-vei på en strekning på ca. 300 meter frem til det nyanlagte fortauet nord for tennisbanen.

Det er etablert en rekke parkeringsplasser på skoleområdet som benyttes av både skolen og familiesenteret. Dette kan medvirke til et utfordrende/uoversiktlig trafikkbilde, særlig i forbindelse med levering om morgenen, hvor foreldre setter av sine barn her samtidig med at ansatte og besøkende ankommer i bil.

Fartsgrensen i Brunla allé er 40-60 km/t. Her er det etablert et gangfelt som benyttes av myke trafikanter som skal til/fra områdene sør for skolen. Langs Brunla allé er det ikke etablert egne løsninger for myke trafikanter. Adkomsten til skolen fra Brunla allé benyttes stort sett kun av biler og busser, hvor det er etablert vendesløyfe for buss og parkeringsplasser for bil. Det vil være hensiktsmessig å legge til rette for at all bilkjøring til og fra ungdomsskolen skjer via Brunla allé for å unngå konflikter mellom myke og harde trafikanter på plassen mot Vardeveien.

1.4.3        Observasjoner og vurderinger

Hente- og bringesituasjonen av elever foregår nå i stor utstrekning på skolens parkeringsplass. Dette er uheldig da det fort kan bli uoversiktlig og trangt og farlige situasjoner kan oppstå. Skolen ønsker at hente-  og bringesituasjonen av elever flyttes til bak skolen, der bussene står.

Vurderinger som ligger til grunn rundt problematikken er fordi mange sykler, på elsykler i stor fart,  til og fra skolen og dette kan medføre farlige situasjoner. De elevene som sykler, på elsykler eller vanlige sykler, kommer stort sett til skolen på fremsiden mot hovedinngangen. De fleste elever bor i området som ligger på den siden av skolen.

Dagens løsning med 30-sone og fartsdempende tiltak på framsiden av skolen er bra, men når elever skal hentes og leveres i bil ønskes det at det skjer på baksiden av skolen.

1.5       Medvirkning

1.5.1        Medvirkning og holdningsskapende arbeid

FNs Barnekonvensjon sier at barn har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets meninger skal tillegges vekt. Barn er eksperter på egen skolevei/ reisevei. Målet er at deres medvirkning skal bidra til å øke følelsen av trygghet og eierskap til resultatet.

Medvirkning fra barn er en pilar innen bærekraft. Kritisk tenkning, dømmekraft, respekt, og etisk handlingskraft er grunntanker som er viktige i en bærekraftig utvikling.

 

1.5.2        Reisevaneundersøkelsen

Reisevaneundersøkelsen skal kartlegge  målgruppens reisevaner. En reise er, i denne sammenheng, hvordan  de forflyttet seg fra hjemmet til og fra skole.

 


 

1.5.3        Dialogmøte - møte i skolemiljøutvalget

 

Dialogmøtet blir brukt som metode for å skape en likeverdig dialog mellom de ulike partene som er berørt av situasjonen og gi dem mulighet til å si noe om utfordringene og få innflytelse på fremtidige løsninger. Et bærende prinsipp er likeverdighet og å tilrettelegge for at alle skal få ordet, også de vanligvis ikke tar ordet. Dialogmøtet skal behandle trafikkutfordringene og komme med forslag til tiltak som sikrer en trygg skoleveg, fremmer helse og sosial inkludering og ivaretar miljøet. ( representanter fra foreldre, ansatte og elever. Skolemiljøutvalget kan være en aktuell møtearena)

Temaer som tas opp:

         Utfordringene knyttet til folkehelse, miljø og trafikksikkerhet.

         Forslag til tiltak (individuelle forslag til tiltak og hva de selv kunne bidra med).

         Prioriterte tiltak. De prioriterte tiltakene ligger til grunn for tiltakene i handlingsplanen.

 

2.1 MOBILITETSPLAN - HANDLINGSPLAN

Mobilitetsplanen skal fremme folkehelse, trafikksikkerhet, sosial inkludering og vennskap og føre til at ansatte, foreldre og barn reiser miljøvennlig. Erfaringer viser at det må benyttes både positive og restriktive  tiltak for å øke bruken av alternative transportformer og redusere bilbruken. Innspillene fra medvirkningsprosessen er lagt til grunn for valg av tiltak i denne handlingsplanen.

 

Mål

Målgruppe

 

Tiltak

Ansvar

Trafikksikker adkomst til Brunla ungdomsskole.  Elevene opplever skoleveien som trygg.

Alle

1.

Hente- og bringesituasjonen av elever som blir kjørt med bil, flyttes til inngang Brunla Alle. Der er det en rundkjøring hvor elever kan leveres.

 

Holdningsskapende arbeid

Skole og FAU

 

 

 

 

 

 

2.1 Forankring og oppfølging av handlingsplanen

Mobilitetsplanen skal forankres på ledernivå i skole, eventuelt familiesenter og skolens faste råd og utvalg.

Arbeidet med endring av reisevaner krever aktiviteter som gjentas hvert år og en årlig evaluering av  mobilitetsplanens mål og tiltak.

Til toppen